Spreekangst

22 december 2014

Spreken voor een grote groep, veel  mensen vinden dat eng. Zo ook de jongeman die bij mij kwam voor een EFT-sessie. Voor zijn werk moest hij regelmatig voor volle zalen spreken. Hij had dat jaren met plezier gedaan en was een goede spreker. Een beetje gezonde spanning daarbij was hem niet vreemd. Dat hielp hem om te focussen en een goede prestatie neer te zetten.

Echter, een paar maanden geleden was er iets gebeurd waardoor hij niet meer durfde. Hij had een presentatie moeten houden en daarbij een blackout gehad. Hij had al verschillende dingen geprobeerd om zijn angst onder controle te krijgen, maar zonder resultaat.

Wat je vrijwel altijd ziet bij mensen met angstklachten is dat ze angst voor de angst hebben ontwikkeld. Angst voelt vervelend, belemmert het functioneren, en moet dus weg en/of mag nooit meer terugkomen. Maar juist het verzet tegen de angst, levert spanning op die het gevoel van angst versterkt.

Wat je ook vrijwel altijd ziet, is dat mensen op het moment dat ze grote angst ervaren er zelf niet meer echt bij zijn. Dat is een psychologisch beschermingsmechanisme: wordt het erg vervelend of bedreigend dan komt er een soort van splitsing tussen ‘het ik’ en dat wat als bedreigend wordt ervaren. Grote angst ervaren bij het staan voor een zaal vol mensen wordt door de meeste mensen als bedreigend ervaren. Daar willen we dus emotioneel liever niet bij zijn.

Mensen proberen zichzelf gerust te stellen. Ze vertellen zichzelf waarom het onzin is om bang te zijn. Ook de jongeman in dit voorbeeld probeerde dat. Hij vertelde zichzelf dat het slechts een keer ‘mis’ was gegaan en dat hij voor die ene keer tig presentaties had gehouden die allemaal ‘goed’ waren gegaan. De angst bleef echter onverminderd hoog. De reden dat jezelf toespreken vaak niet werkt is,  dat we het doen om maar niet te voelen wat we werkelijk voelen. Het is verzet tegen de angst, waardoor er juist meer spanning ontstaat.

Hoe los je spreekangst dan wel op? Ten eerste door wel naar het gevoel te gaan, door te voelen wat je werkelijk voelt en daar niet voor weg te lopen. Door jezelf toe te staan bang te zijn, lost het verzet ertegen op en raak je al een heleboel spanning kwijt. Ten tweede door jezelf volledig te accepteren, of je nu bang bent of niet, of je presentatie nu ‘goed’ gaat of niet, of je een blackout krijgt of niet. Wat je jezelf dan leert, is dat je jezelf nooit in de steek laat wat er ook gebeurt. Hiermee verliest de angst voor alles wat er mis kan gaan zijn kracht en lost de spreekangst vanzelf op.

Met Emotional Freedom Techniques (EFT) leer je het verzet tegen de angst en de spanning die dat geeft op te lossen. En EFT helpt om te leren jezelf volledig te accepteren. Dat gaat relatief snel. De jongeman in dit voorbeeld kon na een sessie weer zonder angst het podium op.

 

Heb jij last van spreekangst en wil je daarvan af? Meer weten? Neem gerustcontact op.

Deel via: