De kunst van het vergeven

11 december 2013

“Toen ik naar buiten liep, mijn vrijheid tegemoet, wist ik dat als ik niet al mijn angst, haat en bitterheid zou achterlaten, dat ik dan nog altijd gevangen zou zijn.” – Nelson Mandela

De wens te vergeven kan door religieuze of spirituele overtuiging ingegeven zijn en/of voortkomen uit welbegrepen eigenbelang. Zoals Nelson Mandela in het bovenstaande citaat al aangeeft, je houdt jezelf gevangen wanneer je negatieve emoties niet weet los te laten.

Vergeven lijkt de beste keus dus. Maar hoe doe je dat dan? Je kunt een rationele keuze maken. Je probeert te begrijpen waarom die ander heeft gedaan wat hij/zij heeft gedaan en dan besluiten hem/haar te vergeven. Helaas werkt dit vaak niet. Of alles in jezelf komt in verzet, omdat iemand iets heeft gedaan waarvoor in jouw beleving vergeving onmogelijk lijkt te zijn. Of je maakt jezelf wijs dat je wel hebt vergeven, maar moet je uiterste best doen om de ongewenste gevoelens en gedachten die erop wijzen dat er nog niet echt vergeven is, uit het bewustzijn te houden. In beide gevallen heb of krijg je er (op den duur) zelf last van, mogelijk anderen ook.

Hoe dan wel? De eerste stap is jezelf en je gevoelens en gedachten serieus te nemen. Wat denk en voel je nu precies? Zitten er oordelen op je emoties? Mag je het niet voelen, wil je het niet voelen? Kijk daar goed naar. Onder woede zit vaak gekwetsheid en verdriet. Schaamte kan ook. Durf je dat te voelen? Wanneer het je lukt om je emoties helemaal te accepteren, vind je er rust in en lossen ze uiteindelijk ook op. EFT is hierbij een erg goed hulpmiddel. Met EFT kun je een gebeurtenis verwerken door alle aspecten ervan en de bijbehorende emoties te benoemen en tijdens het benoemen te ‘kloppen’ op acupunctuurpunten. De emotie wordt dan ontkoppeld van de gebeurtenis, waardoor je er geen last meer van hebt.

Wanneer al je gevoelens van gekwetsheid, boosheid, etc. zijn opgelost, volgt vergeving vanzelf. Daar hoef je dan geen enkele moeite meer voor te doen.

Deel via: